Fotografia w publikacjach, Fotografia i grafika, 02 Fotografia na łamach prasy + czysta fotografia(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Publikacje
•
Ogólna akceptacja fotoreportażu wpłynęła na publikacje
długich prac łączących w sobie słowa z obrazem.
• Oprócz eleganckich, drogich książek oraz portfolio, które
kontynuowały tradycję ilustrowania tekstu oryginalnymi
odbitkami fotograficznymi, odbitkami światłodrukowymi
lub woodburytypami, w latach 30. i 40. wydawcy po obu
stronach Atlantyku oraz w Japonii coraz częściej
stosowali przy reprodukcji zdjęć grawiurę, litografię
offsetową i półtonowe płyty drukarskie.
•
Ksążki tego typu często poświęcone były dość
popularnym tematom
.
•Przykładem mogą być te z dziedziny sztuki i architektury,
ilustrowane przez Pierre'a Jahana.
•
Zwązek pomiędzy obrazem i tekstem podobny był do
tego, jaki towarzyszył esejom w magazynach
ilustrowanych
.
Publikacje o fotografii
•ąwszy od lat
50.
, kiedy to zarówno zdjęcia reporterskie, jak i artystyczne zaczęły
częściej ukazywać się na ścianach galerii i muzeów oraz w różnego typu kolekcjach,
wydawcy chętniej publikowali książki, w których fotografia zamieszczana była dla
samej fotografii.
• Prawie 25 lat dzieli
Die Welt ist Shon
(
Świat jest piękny
) Alberta Rengera-Patzscha
(1928) od
Images a la Sauvette
(
Decydujący moment
) (1952) Cartiera-Bressona,
będących przykładem przeciwstawnych idei estetycznych oraz sposobów pracy
fotografów.
•
Te dwie książki prezentują różne podejście do celu, jaki mają spełniać książki
fotograficzne. Wcześniejsza praca wykorzystuje fotografię, chcąc zwrócić uwagę
czytelnika na harmonię panującą pomiędzy formą w przyrodzie i w przemyśle. Druga
— odnosi się do współdziałania ręki i oka fotografa, który odkrywa to, co Cartier-
Bresson nazwał „rytmem w świecie rzeczy realnych”.
• Komercyjny sukces
Decydującego momentu
był wskazówką dla wydawców, że
zdjęcia są towarem sprzedawalnym, co z kolei przyczyniło się do powstania ogromnej
literatury na temat fotografii.
•ąwszy od lat 60. pojawiło się wiele tytułów na temat fotografii wydawanych przez
takie specjalistyczne wydawnictwa jak Aperture i David R. Godine w Stanach
Zjednoczonych oraz Teriade, Delpire, a później Creatis i Schirmer Mosel w Europie, z
których kilku wydawało również periodyki i prace na temat estetyki fotografii.
1
[ Pobierz całość w formacie PDF ]