GÅ‚owica, Samochody, Budowa Silnika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
�owica - zamyka przestrze� robocz� nad blokiem cylindrowym.G�owica mo�e by� wykonana z �eliwa lub ze stopu lekkiego aluminium np. AK 9 lub AK 52. Rozr�niamy g�owice ch�odzone ciecz� lub powietrzem. Wi�kszo�� samochod�w jest obecnie ch�odzona ciecz�, natomiast powietrzem ch�odzone s� np. Robur, Fiat 126 p, Trabant. Pod wzgl�dem przeznaczenia g�owice mo�na podzieli� na g�owice stosowane do silnik�w dwusuwowych i czterosuwowych, g�rno i dolnozaworowych, z zap�onem iskrowym i samoczynnym. W g�owicy umieszczone s� zawory dolotowe i zawory wylotowe, a ponadto wyposa�one s� w kana�y dolotowe, kt�rymi �wie�y �adunek dop�ywa do cylindr�w oraz kana�y wylotowe, kt�rymi wylatuj� spaliny. W silnikach ZI umieszczona jest w g�owicy �wiec� zap�onow�, a w silniku z ZS umieszczone s� wtryskiwacze. W wi�kszo�ci silnik�w z zap�onem iskrowym i samoczynnym umieszczone s� w g�owicy komory spalania. G�owice przykr�ca si� do bloku cylindra za pomoc� klucza dynamometrycznego, dzi�ki czemu uzyskujemy r�wnomierny docisk. Zbyt mocne lub zbyt lekkie przykr�cenie �rub powoduje uszkodzenie g�owicy. Pomi�dzy g�owic� a blokiem cylindrowym umieszczona jest uszczelka g�owicy, kt�ra zabezpiecza przed przeciekaniem oleju. Dokr�canie g�owicy rozpoczyna si� od �rub �rodkowych, a nast�pnie dokr�ca �ruby na krzy�. Przy odkr�caniu kolejno�� odwrotna. G�owice aluminiowe dokr�ca si� na zimnym silniku, �eliwne na zimnym a potem po nagrzaniu silnika poprawiamy dokr�canie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]