Gampopa - Cytaty 1 - Buddyzm, Religie Åšwiata, Buddyzm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. Cytaty
"Umysł każdej istoty zawiera esencję współczucia i mądrości - naturę Buddy. To sprawia, iż w
ogóle jesteśmy w stanie podążać drogą wyzwolenia i oświecenia.
Punktem wyjścia drogi jest cenne ludzkie ciało obdarzone ośmioma wolnościami, dziesięcioma
dogodnymi warunkami i trzema rodzajami zaufania. Dopiero kiedy te dogodne warunki siÄ™
spotkają, rzeczywiście jesteśmy w stanie wkroczyć na drogę.
Ponadto potrzebujemy duchowego przyjaciela, Nauczyciela, który pokaże nam nauki o drodze
do wyzwolenia i pomoże właściwie zastosować poznane metody. Naucza on nas czterech metod
odpowiadających czterem podstawowym przeszkodom na drodze do oświecenia.
Pierwszą metodą na drodze jest medytacja nad przemijalnością przenikającą wszystkie zjawiska.
Stanowi ona środek przeciwdziałający naszemu przywiązaniu do doświadczeń i aktywności tego
życia. Pomaga to nam uwolnić się do chwytania się naszej obecnej egzystencji.
Druga metoda to medytacja nad wadami kręgu egzystencji, charakteryzującym się trzema
rodzajami cierpienia. Wzmacnia to naszą motywację poszukiwania wyjścia z owego kręgu - dla
nas samych i dla innych.
To zawiera również medytację nad skutkami działań. Dzięki niej uczymy się rozróżniać
pomiędzy pożytecznymi i szkodliwymi działaniami. Te dwie ostatnie medytacje są środkiem
skierowanym przeciwko naszemu przywiązaniu do światowego szczęścia.
Trzecią metodą jest medytacja nad dobrem, a także cierpieniem czujących istot, dzięki której
wzrasta w nas miłość i współczucie. Pomaga na to zrezygnować z dążenia do osobistych
korzyści i własnego spokoju w pozornej nirwanie oraz budzi gotowość zaangażowania się w
pełni w pracę dla pożytku innych.
Dzięki działaniom opisanym w poprzednich punktach, powstaje w nas pragnienie radykalnych
zmian. Tęsknimy do wyzwolenia i chcemy całkowicie ukierunkować na nie swoje życie. Jako
czwartą metodę otrzymujemy więc wskazówki pozwalające nam rozwinąć najwyższą oświeconą
postawę. Jako podstawę do praktyki tych wskazówek przyjmujemy Schronienie i ślubowania
osobistego wyzwolenia, co oznacza, iż zobowiązujemy się do zrezygnowania z wykonywania
szkodliwych działań.
Miłość i współczucie pozwala nam pójść jeszcze krok dalej: oświecona postawa powstaje w nas
jako życzenie niesienia pomocy wszystkim istotom i działania dla ich oświecenia. Przyjmujemy
ślubowanie Bodhisattwy w jego dwóch aspektach dążeniu i zastosowaniu.
Zobowiązujemy się nigdy nie dopuścić by aktywna oświecona postawa - życzenie osiągnięcia
Oświecenia dla dobra innych - osłabła. Jeśli miałoby się to stać, obiecujemy niezwłocznie
przebudzić je znowu i umocnić.
Przyjęcie ślubowania Bodhisattwy oznacza zobowiązanie się do podążania drogą Oświecenia
dzięki codziennej praktyce i rozwijanie aktywnej oświeconej postawy - praktykę sześciu
wyzwalających aktywności.
Pierwsza wyzwalająca aktywność - szczodrość - jest duchową postawą wolną od przywiązania,
dzięki której dajemy spontanicznie wszystko, co przynosi pożytek innym.
Druga wyzwalająca aktywność to dyscyplina, a także czysta motywacja: utrzymując ślubowania
przestajemy szkodzić innym. Jednocześnie wykonujemy tak wiele dobrych działań dla innych
jak to tylko możliwe. Wzmacnia to pozytywne, wolne od egoizmu nastawienie umysłu.
Trzecią wyzwalającą aktywnością jest cierpliwość: oznacza to, iż nic nie wyprowadza nas z
równowagi. Rozwijamy cierpliwość równowagi, radości oraz przyjęcia nas samych i innych
dzięki współczuciu i zaufaniu.
Czwartą wyzwalającą aktywnością jest pełna radości wytrwałość, zwana również entuzjazmem.
Jest to radość z pozytywnego działania - energia pozwalająca nam przezwyciężyć lenistwo.
Piąta wyzwalająca aktywność to medytacyjna stabilność: spokojny umysł nastawiony na dobro i
spoczywajÄ…cy w tym stanie bez rozproszenia.
Szósta wyzwalającą aktywnością jest mądrość: wszechobejmujące zrozumienie rzeczywistości,
wolne od splamienia wiary w "ja".
Praktykowanie tych poziomów prowadzi nas do punktu wyjścia - bycia zwyczajnymi
światowymi istotami - do pełnego wyzwolenia.
W ten sposób w chwili kiedy po raz pierwszy dostrzeżemy naturę umysłu wkraczamy na ścieżkę
dziesięciu stopni urzeczywistnienia Bodhisattwy.
Owocem tej podróży poprzez ścieżki i stopnie jest doskonałe przebudzenie, stan Buddy: pełne
oczyszczenie wszystkich splamień i całkowite rozwinięcie wszystkich właściwości
manifestujące się jako trzy ciała oświecenia.
Stan Buddy zawiera nieograniczoną, oświeconą aktywność dla dobra wszystkich istot: ciało,
mowa i umysł Buddy wykonują spontanicznie wszystko to, co właściwe i potrzebne, wolne od
splamień konceptualnego myślenia."
[ Pobierz całość w formacie PDF ]