GIMP-instrukcja, komputer , laptop, programy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podstawy
GIMPowania
Zapraszam do nauki GIMPa
który moe
miao konkurowa z innymi drogimi programami do grafiki bitmapowej, a co najwa-
niejsze nie musicie nic za niego paci!
Dzia ten wyjania podstawy obsugi GIMP-
a
w wersji 1.2 dla Windows, oraz przepisy
jak TO zrobi.
Jestem pewien, e wszystkie porady tu opisane mona spokojnie zastosowa w wersji
dla Linuxa czy Maca.
Z góry informuj, e nie udzielam porad na tematy techniczne (
kopoty z dziaaniem pro-
gramu, czy instalacj na rónych maszynach
), z tymi problemami prosz zwraca si do
twórców programu
ewentualnie do
Jeli nie znajdziesz przepisu jaki Ci jest potrzebny,
a ja postaram si
przedstawi rozwizanie.
Zachcam take do wspópracy przy tworzeniu tego dziau. Moecie przysya wasne
tutoriale, a ja po przetestowaniu ich, umieszcz je w tym dziale.
Poznaj Wilbera — maskotk GIMP-a
Do korzystania z hipercz w dokumencie niezbdne s pliki umieszczone w tym samym katalogu:
jakToZrobic
w
GIMP.pdf; poznaj
wilbera.pdf; 001
1617.htm; przyklad.htm;
4 pliki
*.gif;
gimpujemy
on1.png
Copyright c
2001 by
All rights reserved.
Wszystkie prawa zastrzeone.
Spis treci
1
1
..................................... 3
...................................... 6
................................ 7
....................................... 8
................................... 11
.................................... 16
...................... 17
.............................................. 18
.............................. 20
.................................. 26
.............................. 32
...................................... 33
.................................. 37
............................................ 39
............................................ 42
............................................ 45
............................................. 47
............................................ 50
............................................ 52
....................... 54
...................... 58
............................................ 60
........................ 62
........................... 64
............................................. 66
67
69
77
81
87
93
95
99
104
1
INTERFACE GIMP-
A
I PODSTAWOWE NARZDZIA W AKCJI
1
Interface GIMP-
a
i podstawowe narzdzia w akcji
1.
GIMP
w odrónieniu od innych Windowsowych programów skada si z wielu odrbnych okienek.
Najwaniejszym z nich jest okienko o nazwie
The GIMP
, jeli je zamkniemy to bdzie to równo-
znaczne z zamkniciem programu. Jeli chcesz zobaczy konkretne narzdzie w akcji, wska je na
palecie poniej i kliknij:
2. Drugim wanym okienkiem jest oczywi-
cie okno edycji. Kade okienko w którym
edytujemy obrazek (
fotografi itp.
) posia-
da wasne menu, do którego dostp ma-
my na dwa sposoby, pod prawym klawi-
szem myszki lub spod strzaki umieszczo-
nej w lewym górnym rogu okienka edy-
cyjnego (
tak jak pokazano obok
):
1
1
INTERFACE GIMP-
A
I PODSTAWOWE NARZDZIA W AKCJI
Moemy „wycign” sobie na wierzch dowolne me-
nu klikajc lini przerywan (
która znajduje si za-
wsze na pocztku listy z poleceniami, tak jak poka-
zano to obok
):
3. Okienko bez którego nie daoby si obej to
paleta Warstw, Kanaów i cieek
(
Layers,
Channels & Paths
). Dostp do niego mamy na trzy
sposoby:
Dziki palecie Layers moemy zarzdza warstwa-
mi (
zobacz
, paleta
Channels
suy do zarzdzania kanaami kolorów
i kanaami masek (
zobacz
, a paleta
Paths
zarzdza ciekami (
zobacz
.
•
CTRL+L
•
menu obrazka
/Layers/Layers, Channels
& Paths
•
menu obrazka
/Dialogs/Layers, Channels
& Paths
4. Wan rzecz jest wygld kursora, poniewa on de-
cyduje o precyzji i naszej wygodzie.
GIMP
ma 3 ro-
dzaje kursora:
(a) — domylny kursor, strzaka z ikonk aktualnie wybranego narzdzia (
Tool Icon
)
(b) — krzyyk z ikonk aktualnie wybranego narzdzia (
Tool Icon with Crosshair
)
(c) — sam krzyyk (
Crosshair only
)
Rodzaj kursora wybieramy w preferencjach programu (
menu
File/Preferences/Interface/Image
Windows/Cursor Mode
). Polecam wariant „b”, jest precyzyjny a dodatkowo wiadomo jakiego na-
rzdzia uywamy.
2
1
INTERFACE GIMP-
A
I PODSTAWOWE NARZDZIA W AKCJI
1.1 Selekcja prostoktna
1.1 Selekcja prostoktna
Narzdzie do selekcji suy do wyodrbniania z naszego obrazka regularnych obszarów. Wszyst-
kie piksele wewntrz takiej selekcji mona modyfikowa, piksele na zewntrz s zabezpieczone przed
zmianami (
wicej o selekcjach moesz przeczyta w dziale
.
1. Wybieramy narzdzie do selekcji. Zaznaczamy nim interesujcy
nas obszar (
trzymajc
SHIFT
-
a otrzymamy kwadrat, a trzymajc
CTRL
-
a moemy tworzy selekcj od rodka
):
Aby przesun selekcj bez przenoszenia przy okazji jej zawar-
toci, wciskamy
ALT
i przemieszczamy selekcj w podane
miejsce.
2. Wemy pdzel
i przekonajmy si, e poza selekcj nic nie
pomalujemy:
3. Dodajmy na dole jeszcze kawaek selekcji. Naciska-
my
SHIFT
-
a
i ustawiamy kursor tam gdzie potrzeba
(
przy kursorze zauwaymy, e pojawi wi znak
+
,
to oznacza tryb dodawania selekcji
), teraz moemy
puci
SHIFT
-
a
i przecign myszk po przektnej
(
jeli trzymalibymy
SHIFT
-
a, to moglibymy doda
idealny kwadrat
):
4. Moemy usun nasze bazgroy naciskajc
CTRL+K
albo menu
obrazka
/Edit/Clear
:
5. Moemy te odj jaki obszar od naszej selekcji.
Naciskamy w tym celu
CTRL
-
a
i przesuwamy myszk
na miejsce od którego chcemy zacz (
przy kursorze
pojawi si minus, co oznacza, e jestemy w trybie
odejmowania selekcji
), puszczamy
CTRL
-
a
i mysz
zaznaczamy obszar, który chcemy wykluczy z se-
lekcji (
gdybymy nadal trzymali
CTRL
-
a to ten obszar
byby zaznaczany od srodka
):
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]