Gampopa Cztery Dharmy, ezoteryka, RÓŻNE TEKSTY BUDDYJSKIE
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
GampopaCztery dharmyOby m�j umys� i umys�y wszystkich istot zwr�ci�y si� ku dharmie.Rozmy�laj�c wiele o przemijalno�ci zewn�trznych i wewn�trznych zjawisk zrozum, �e w ko�cu b�dziesz musia� pozostawi� wszystkie cenne dla ciebie rzeczy, bliskich oraz przyjaci� i odejdziesz samotnie. Pomy�l, �e w�wczas jedynie dharma ci b�dzie pomocna. Dop�ki nie b�dziesz o tym g��boko przekonany, tw�j umys� nie zwr�ci si� w pe�ni ku dharmie.My�l zatem: "Nie wiem, kiedy nadejdzie �mier�. Mo�e mnie tu nie by� ju� w przysz�ym roku albo miesi�cu". Kiedy umrzesz, pozostanie samo�wiadoma, pierwotna m�dro��. Jest ona zawsze obecna, zar�wno przy pozytywnych, jak i przy negatywnych dzia�aniach. Zatem nie mo�na do�wiadczy� skutk�w tych dzia�a�, kt�rych si� nie pope�ni�o, i nie da si� unikn�� rezultat�w czynu, kt�ry si� wykona�o.Pomy�l, jak wielkie b�d� twe cierpienia, je�li z powodu negatywnych czyn�w odrodzisz si� w trzech ni�szych �wiatach. Spo�r�d sze�ciu rodzaj�w egzystencji najmniej cierpie� przynosi odrodzenie si� jako b�g lub cz�owiek. Ale nawet w ludzkim �wiecie jest cierpienie narodzin, chor�b [1], staro�ci i �mierci oraz pragnienia tego, czego si� nie ma i konieczno�ci chronienia tego, co si� posiada, a tak�e cierpienie spotykania swoich wrog�w i cierpienie roz��ki z bliskimi. W �wiecie bog�w, gdy nadchodzi czas �mierci, do�wiadcza si� cierpienia spadku do ni�szych �wiat�w, co jest szesna�cie razy gorsze ni� m�ki w piekle nieustannego b�lu [2]. My�l wi�c: "Gdziekolwiek odrodz� si� w sze�ciu �wiatach, do�wiadcz� jedynie cierpienia". Dop�ki nie pojawi si� autentyczne wyrzeczenie samsary, dop�ty umys� nie zwr�ci si� ku dharmie.Oby nasza dharma sta�a si� �cie�k�.Kiedy tw�j umys� wype�niony jest mi�uj�c� dobroci� i wsp�czuciem tak, �e dobro innych stawiasz ponad w�asne, jest to wzgl�dna bodhiczitta. Ponadto zrozum, �e wszystkie wewn�trzne i zewn�trzne zjawiska manifestuj� si� poprzez proces wsp�zale�nego powstawania przyczyn i warunk�w, a jednocze�nie s� jak sen lub iluzja. Je�li to pojmujesz, w�wczas dharma staje si� �cie�k�.Oby nasza �cie�ka zosta�a oczyszczona z pomieszania.Rozumiej�c powy�sze, dochodzisz do trzeciej dharmy, gdzie �cie�ka zostaje oczyszczona z pomieszania. Budda naucza�, �e najpierw, poprzez kontemplowanie nietrwa�o�ci, oczyszczamy pomieszanie polegaj�ce na przywi�zaniu do tego �ycia. Rozmy�laj�c nad prawem przyczyn i skutk�w, oczyszczamy pomieszanie bior�ce si� z b��dnych pogl�d�w. Pami�taj�c o niedostatkach samsary, oczyszczamy pomieszanie wynikaj�ce z lgni�cia do uwarunkowanej egzystencji. Rozwijaj�c mi�uj�c� dobro� i wsp�czucie, oczyszczamy pomieszanie zwi�zane z zej�ciem na ni�sz� �cie�k�. Medytuj�c na wszystkie zjawiska jako maj�ce natur� snu lub iluzji, oczyszczamy pomieszanie polegaj�ce na lgni�ciu do realizmu. Gdy pod��asz stopniowo �cie�k�, kolejne rodzaje pomieszania zostaj� oczyszczone przez wzrastaj�c� m�dro��.Oby pomieszanie ukaza�o si� jako pierwotna m�dro��.Z ostatecznego punktu widzenia wszystkie zjawiska s� wolne od powstawania i zanikania. Je�li poprzez moc medytacji urzeczywistnisz prawdziw� natur� wszystkich zjawisk i poj��, w�wczas pomieszanie uka�e si� jako pierwotna m�dro��. Tak naucza� Budda.Tekst ten jest wyci�giem ze "Stu tysi�cy nauk Gampopy" [rje dwags po rin po chei bka'].T�umaczenie: Lama Rinczen[1] Zwykle w tym kontek�cie wymienia si� cztery g��wne oraz cztery dodatkowe rodzaje cierpienia. Tak te� czyni Gampopa w innych swych tekstach, jak np. w "Klejnocie Wyzwolenia". Posiadany przeze mnie tybeta�ski tekst "Czterech dharm" wyj�tkowo pomija "choroby". Mo�liwe wi�c, �e jest to jedynie pomy�ka drukarska w edycji tybeta�skiej.[2] Avici - najni�sze spo�r�d osiemnastu rodzaj�w piekie�.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]